Groen is het nieuwe goud

Mijn gouden plant

Mijn plant staat te schitteren in de hoek van de woonkamer. In de zomer is hij het meest gelukkig en kijkt hij mij stralend aan als ik thuiskom. Ik kan zien dat hij 2x zoveel energie heeft (hij is ook 2x zo groot) als in de winter. Hij laat zich nu volledig zien. In de winter houdt hij zich daar en tegen klein en trekt hij zich terug. Hij lijkt net als ik gevoelig te zijn voor zonlicht en minder energie te hebben tijdens de winter. Licht en zon maakt ons vrolijk en brengt ons energie. Dat merken we aan bomen en planten en bij ons zelf. Waarom zetten we dit principe dan niet vaker in ons dagelijks bestaan in?

Kantoorgebouwen vanaf 2023 energie-neutraal

Wat als we licht en energie vaker gebruiken in de hotelindustrie? Kantoren zijn dat verplicht vanaf 2023. Zij moeten naar energielabel C vanaf aankomend jaar. Opmerkelijk is dat er geen eisen worden gesteld voor het energielabel van hotelpanden. Zonde want voor de energie gewonnen uit fossiele brandstoffen betaal je tegenwoordig flink. Als we vaker energie uit zon en licht halen maakt dat hoteleigenaren vrolijk doordat het in de portemonnee scheelt.

Generatie Z staat voor de deur

En het zal ook de jonge reizigers vrolijk maken. Uit het destination Z-rapport van Booking.com blijkt dat 56% van de jonge reizigers aangeeft in groene of milieuvriendelijke accommodaties te willen verblijven. Zij willen net als ik en mijn generatie (Millenials) de wereld ontdekken. Dat zullen ze misschien nog wel meer doen kunnen dan dat wij hebben gedaan. Want naast vakanties zijn er steeds meer jonge mensen die als 'Digital Nomads' leven. Ze kunnen hun werk uitvoeren onafhankelijk van de plek en kiezen ervoor om het reizen te combineren met werken. Maar Gen Z is zich sterk bewust van de klimaatverandering en in tegenstelling tot de millennials laten ze hun stem horen.

Green is the new gold

Het groen in mijn woonkamer doet het goed. En naast dat het mij vrolijk maakt als ik ernaar kijk is uit onderzoek gebleven dat het stressniveau verlaagt en de levensverwachting verhoogt. En gezien we allemaal graag lang en gelukkig, zonder stress, willen leven zie ik groen als het nieuwe goud.

*Uit het Destination Z-rapport van Booking.com blijkt dat 56% van de jonge reizigers zei dat ze in groene of milieuvriendelijke accommodaties willen verblijven, en 60% op zoek is naar meer milieuvriendelijke middelen van verboer als ze eenmaal zijn aangekomen. Een soortgelijk rapport van Skift merkte op dat 54 procent van de Gen Z-reizigers hogere tarieven zouden betalen aan een dienstverlener die meer milieu verantwoordelijk is. Naast de integratie van milieuvriendelijke bouw- en ontwerpmethodes, zullen horecagelegenheden die meer tastbare en meeslepende dimensies van duurzaamheid integreren het best in staat zijn om Gen Z's verlangen om hun milieu-impact te ontkennen.

Vorige
Vorige

Knaldrang maakt plaats voor energieschaamte

Volgende
Volgende

We willen wel maar toch doen we het niet